Blogi

Kia
Kia Salmela
Kia
Kia Salmela
2.5.2018

Perheiden vuorovaikutuksen tukeminen on tärkeää, sillä mitä paremmin se toimii, sitä paremmin arki perheenä sujuu. Myös lapsen kehitykselle on tärkeää myönteisen vuorovaikutuksen opettelu, sillä se vaikuttaa lapseen läpi elämän.

Myönteisen vuorovaikutuksen kehittymiseen vaikuttavat muun muassa myönteinen palaute, aikuisen läsnäolo ja ajan antaminen. Näitä elementtejä koitamme perhetoiminnassa tukea mm. kannustamalla jättämään puhelimet pois.

Jemina
Jemina Kallio
Minttu
Minttu Laakso
28.2.2018

Eksyin Parasta lapsille -järjestön toimintaan kolme vuotta sitten netin kautta. Olin jo pitkään miettinyt, että pitäisi tehdä jotain muutakin työn lisäksi. Ihmisten kanssa on kiva olla, ja Parasta lapsille pomppasi eteen melkein heti. Tässä sitä nyt ollaan, jo viisi perheleiriä ja kolme leirikesää takana.

1. Ihmiset

Leirillä tutustuu erilaisiin ihmisiin, näkee eri kulttuureja ja saa itsellekin uusia näkökulmia. Jokainen leiri ja jokainen leiriläinen on jäänyt mieleen.

Joka leirillä on oma ohjaajaporukka, se on aina ollut aivan mahtava. Muut vapaaehtoiset on aina kiva tavata.

Inna-Mari Simola, lasten ja nuorten toiminnan kehittäjä
Inna-Mari Simola
Liisa Saloheimo
Liisa Saloheimo
8.2.2018

Hyvien ystävien merkitystä lapsen elämässä ei voi liioitella. Jokainen tietää, kuinka tärkeältä tuntuu tulla hyväksytyksi ja pidetyksi omana persoonanaan ja löytää kavereita, joiden kanssa puuhata ja pulista.

Viikonlopputoiminnassa lapset pääsevät solmimaan uusia merkityksellisiä ystävyyssuhteita, jotka kannattelevat arkea myös leirien ulkopuolella. Useamman viikonlopun ajalle jakautuvassa jatkuvassa toiminnassa lasten kaveruussuhteet pääsevät kasvamaan ja keittymään, ja leirikavereiden tapaaminen voi olla lapselle kuukauden kohokohta.

Kaveruuden rakentaminen turvallisen aikuisen tuella

Jonna
Jonna Mikkola
1.2.2018

Kun koulussa kerrottiin keväällä 2017, että meidän tulee suorittaa leirinohjauksen työssäoppiminen (1–2 pvää/1 osp) osana opintojamme, olin kuin puulla päähän lyöty! Omat lapsuuden leirikokemukset olivat yli 20 vuoden takaa, eikä minulla ollut aavistustakaan mistä lähtisin paikkaa hakemaan.

Katja
Katja Timlin
2.11.2017

Paljon käytetty sana, mutta mitä oikeasti tarkoittaa ryhmäytyminen ja ketä varten se on? Miten siinä onnistutaan?

Kun alamme toimia uudessa ryhmässä, sekä lapset että aikuiset tarvitsevat ryhmäytymistä. Ja jotta voimme ryhmäyttää ihmisiä, meidän on hyvä itsekin ensin tutustua ryhmään.

Ryhmäytyminen lähtee liikkeelle helpoiten, kun leikimme ja touhuamme toiminnan alussa paljon. Se luo meille yhteiseen tekemiseen turvallisen ilmapiirin. Usein puhutaankin tutustumisleikeistä, vasta niiden jälkeen ryhmäytyminen voi alkaa.

Inna-Mari Simola, lasten ja nuorten toiminnan kehittäjä
Inna-Mari Simola
17.10.2017

Toisinaan lapset kertovat leirillä tai viikonlopputoiminnassa, että heillä on ikävä kotiin. Koti-ikävä on tunne siinä missä muutkin tunteet, eli se ei ole vaarallista tai vahingollista millään tavalla. Tunteet kuuluvat elämään, olennaista on, miten tunteisiin suhtaudutaan ja miten niitä hoidetaan.

Parasta Lapsille -toiminnassa koti-ikävää hoidetaan ensisijaisesti aikuisen läsnäololla. Kun lapsen kanssa jutellaan ja lapsi tulee kuulluksi, se auttaa lasta tunteen käsittelyssä ja useimmiten pääsemään myös tunteen yli.

Essi Yli-Korpela
Essi Yli-Korpela
6.9.2017

Kun mietin, mitä voisin sanoa kiusaamisesta, alan heti muistella omia peruskouluaikojani 90-luvun puolivälistä eteenpäin. En muistele ainoastaan sitä, kuinka minua kiusattiin hyvistä arvosanoista ja siitä, että pidin koulunkäynnistä. Muistelen myös sitä, kuinka itse osallistuin yhden luokkakaverini kiusaamiseen.

En töninyt, mutta nimittelin, puhuin pahaa ja jätin ulkopuolelle. Jossain vaiheessa tämä luokkakaveri muutti toiselle paikkakunnalle. En tiedä, milloin olisimme ymmärtäneet itse lopettaa kiusaamisen.

Kiusaaminen ikään kuin vain tapahtui ilkeä sana ja teko kerrallaan.