Blogi

Asta
Asta Eerikäinen
4.5.2021

Terkut täältä Tampereelta. Olen Asta ja kirjoittelen kokemuksista vapaaehtoisena ohjaajana Parasta lapsille ry:n perhe- ja lastenleireillä. Kuten elämässäni usein muutenkin, hakeuduin leiriohjaajaksi aika suunnittelematta ja nopealla aikataululla.

Usein parhaat päätökset syntyvät juuri liikaa miettimättä ja näin kävi nytkin.

Opiskelen viimeistä vuotta fysioterapeutiksi ja maaliskuussa 2020 alkanut koronavuosi on riepotellut opintojeni edistymistä oikein urakalla. Vaikka valmistuminen onkin hieman siirtynyt, olen tyytyväinen, että tilanteen myötä päädyin tekemään harjoittelua leiriohjaajana.  

Asta
Asta Eerikäinen
26.4.2021

Ensimmäinen perheleiri, johon osallistuin vapaaehtoisena ohjaajana, osui helmikuun alkuun upeiden aurinkoisten pakkaskelien ja kiiltävien hankien keskelle. Tuona perjantai-iltapäivänä pakkasin reppuuni kaapistani kaiken, mikä vähänkään muistutti talvivaatetta ja kävelin Tampereen linja-autoasemalle. Illan hämärtyessä kahden ohjaajakollegan kanssa keräsimme perheet bussiin ja matka kohti uusia kokemuksia sai alkaa.

Viikonloput perheiden kanssa olivat varsin touhuntäyteisiä.

Itse kuvailisin tunnelmaa aktiiviseksi, mutta rennoksi.

Paula Rinne ja Heidi Pietiläinen
Paula Rinne ja Heidi Pietiläinen
29.3.2021

Hämeenlinnan Näe hyvä mussa -leirien teemana on tänä keväänä supersankarius ja supervoimat. "Mitä ne on?" "Mä olen Hermione ja osaan taikoa", kuului lasten suusta, kun ensimmäisen kerran tavattiin. Leiripedagogi Heidi alusti teemaa: "Jokaisella meillä on omia supervoimia, ihan jokaisella. Tällä kertaa emme siis ole mitään sarjakuva- tai elokuvahahmoja vaan ihan omina itsenämme ja etsimme omia vahvuuksiamme ja voimiamme."

"Tylsää", kuului jostain.

Onko tosiaan näin? Onko omien vahvuuksien etsiminen ja löytäminen tylsää?

Milla Kouri
Milla Kouri
25.3.2021

Viikot vierähtävät vauhdilla, kun ottaa uutta työtä haltuun, kaikilla meillä on katseet kohti kesää odottavin tunnelmin.

Näiden ensimmäisten kuukausien aikana olen saanut sukeltaa Parasta Lapsille -maailmaan, joka järjestää merkityksellisiä hetkiä lasten ja perheiden leiritoiminnan merkeissä. Olen omassa työssäni saanut nähdä kuinka sitoutuneita ja innostuneita vapaaehtoisia ohjaajia ja työntekijöitä olemme saaneet juuri meidän järjestöömme.

Työn merkityksellisyys on käsinkosketeltavaa joka päivä.

Suvi Tikkanen-Koskinen
Anna Henninen ja Susanna And
5.3.2021

Näe hyvä mussa -viikonloppuleireillä olemme päässeet perehtymään  positiivisen pedagogiikan suuntaukseen. Olemme molemmat aiemmin työskennelleet enemmän nuorisotyön leireillä, joten on ollut mahtava päästä näkemään erilaista leiritoimintaa. On myös hienoa nähdä, millaisia vaikutuksia tämän tapaisella leiritoiminnalla on lapsille.

Positiivisella pedagogiikalla tarkoitetaan kasvatusopillista suuntausta, jonka lähtökohdat tulevat positiivisesta psykologiasta. Tarkoituksena on painottaa luonteenvahvuuksien huomaamista sekä niiden kehittämistä ja myönteisten tunteiden tunnistamista sekä hyödyntämistä.

Pipsa Niskakoski
Pipsa Niskakoski
26.1.2021

Vuosina 2018–2020 Oulussa toimi Poppoo-hanke tutustuttamassa monikulttuurisia lapsiperheitä vapaa-ajantiomintaan.

Ja kyllä sitä Poppoota olikin!

Tavalla tai toisella hankkeen toimintaan osallistui hieman yli 70 perhettä 18 eri kieliryhmästä. Näin isoon määrään perheitä kuuluu paljon lapsia ihan pienistä vauvoista teini-ikäisiin. Voitte kuvitella sitä puheen sorinaa, huisketta ja hauskuutta mitä siihen sisältyy, kun mielekästä toimintaa järjestetään kaiken ikäisille osallistujille.

Antti Järviniemi
Antti Järviniemi
Johanna Ollikainen
Johanna Ollikainen
18.12.2020

Noustaan ensi kertaa bussiin, kaikkia jännittää. Muut näyttävät vierailta, mutta kuitenkin kivoilta. Ohjaajat hymyilevät ja tervehtivät kaikkia, jokainen ohjataan istumapaikoille. Lasten katseet pälyilevät toisiaan, puhelimia aletaan etsiä repuista ja kasseista. Niiden kanssa tulee turvallinen olo.  

Ohjaajat tarkistavat, että kaikki ovat paikalla ja niin matka voi alkaa kohti ensimmäistä leiriä Hauholla.

Bussissa on hiljaista.

Maria Tuononen
Maria Tuononen
14.12.2020

Sillä mitä tehdään tai missä tehdään ei ole niinkään paljon merkitystä kuin sillä, miten tehdään. Sillä miten ohjataan ja osallistetaan lapsia mukaan toimintaan on suuri merkitys. On olemassa osallistavaan liikuntaan kannustava lähestymistapa, jolla pyritään edistämään lapsen omaehtoista toimintaa ja kommunikaatiotaitoja sekä sosiaalisten ja emotionaalisten oppimiskokemusten saamista. Psykomotoriikan periaatteilla toteutetun liikunnan avulla voidaan tukea lapsen motoristen, sosiaalisten, emotionaalisten ja kognitiivisten taitojen kehittymistä. (Jaakkola & Zimmer.)

Maria Tuononen
Maria Tuononen
14.12.2020

Lapsuudesta saakka arjessa toistuvan säännöllisen liikunnan tiedetään vaikuttavan terveyteen, terveellisten elämäntapojen omaksumiseen ja akateemiseen menestykseen myöhemmässä elämässä. Lapsuusajan sosioemotionaaliset taidot heijastuvat myös myöhemmän iän oppimiseen, saavutuksiin ja ihmissuhteisiin. Hyvät vuorovaikutus- ja tunnetaidot ovat ehkäiseviä tekijöitä syrjäytymisessä sekä päihde- ja mielenterveysongelmissa.

Olen toiminut tänä syksynä työharjoittelun puitteissa leiriohjaajana Aikaa Ilolle -leireillä Hauholla. Olen leireillä työskennellessäni huomannut sen mikä elämässä usein, ja etenkin tänä aikana, korostuu.