Järjestöuutiset
1.8.2016
Pirkanmaan lasten leirillä Pukkilassa heinäkuussa vietettiin hieno ja aktiivinen viikko. Leiriohjaaja Sami otti kuvia ja kertoi viikon kulusta.

Maanantai oli hieno aamu herätä...

...kun aurinko mollotti lähes pilvettömältä taivaalta. Leiribussimme odotteli Tampereen vanhan kirkon vieressä.

Lasten leirin ohjaajaporukkaa odottelemassa leiribussia.Osa lapsista juoksi niin innoissaan bussiin, etteivät kerenneet edes huikata "hei hei":tä. Muutamaa ensikertalaista taas hieman jännitti. Matkalla Pukkilan leirikeskukseen Virroille toistui tasaisesti takarivistä "Joko ollaan perillä?". Perille päästiin ja syötiin heti lounaaksi jauhelihakastiketta ja pottua.

Lounaan jälkeen jaettiin huoneet ja tutustuttiin alueeseen, sääntöihin ja toisiimme eri leikkien muodossa. Vauhtia ja tekemistä riitti koko päivän, aina silloin kun ei syöty.

Innokkaita leiriläisiä ekana leiripäivänä Pukkilan edustalla.Uimista, minigolffia, pienimuotoista kaupunkisotaa, askartelua, keinuja ja kalaakin saatiin.

Vauhtia riitti iltaan saakka ja osittain jännitystäkin oli niin paljon, että unipupua oli yöllä vaikea saada kiinni.

Kalastuksen makuunkin päästiin heti maanantaina.Hyvillä mielin tiistaille.

Tiistaiaamulla löydettiin Fungadungan kuninkaan jättämä kirje...

...jossa uhattiin vallata Pukkila. Tämähän ei tietenkään sovi ja keksimme kyllä keinot miten tämä tyyppi karkoitetaan!

Aamiaisen jälkeen lähdimme suoraan ulos touhuamaan. Lennäteltiin nelikopteria, muutama uskaltautui soutelemaan ja loput leikkivät ulkona.

Minigolfia Pukkilan pihassa.Lounaan jälkeen järjestettiin tivoli. Business on se mikä kannattaa. Peleissä jos hävisi leikkirahansa, pystyi vielä käydä sossutädiltä "pummimassa" lisää. Tuuripelejä, temppuratoja, kädenvääntöä ja kasvomaalausta pystyi tivolissa kokeilemaan. Lisäksi oli vielä ennustusta.

Välipalan jälkeen pääsi uimaan, vesiliukumäen kautta. Rinteeseen oli viritetty muovit. Saippuaa, vettä ja lapset pitkin muovia matkaan. Osa lapsista otti niin hyvät vauhdit, että alhaalla vastaanottajana ja stopparina toiminut Sami lensi itsekin nurmelle syntyneeseen kuralammikkoon.

Liukumäki Pukkilan pihassa. Kurasta hommaa, mutta vitsit kuinka kivaa!Päivällisen jälkeen suunnisteltiin alueella ja vastailtiin rasteilla kysymyksiin. Eniten rasteja keränneelle ja oikein vastanneille luvattiin tietysti huikeita palkintoja.

Iltapalaksi paisteltiin makkaroita ja sitten mentiin nukkumaan.

Kodassa illan makkaranpaistoa.

Keskiviikkona aamu aloitettiin lasten vapaalla toiminnalla...

...lapset saivat siis itse päättää mitä haluavat tehdä. Monenlaista oli listalla: draamaesitysten suunnittelua, käsivirkkausta, maalausta, minigolfia, kalastusta, veneilyä, pallopelejä, pingistä, seinäkiipeilyä ja biljardia. Osa pojista rakensivat myös rannalle pientä majaa.

Päivän ohjelmaa hiukan arvoituksellisesti.Välipalan jälkeen alkoi (tai jatkui) sotaleikit, kaupunkisotaa siis. Uintia, saunaa ja saunaa ja uintia. Kiuas oli kovilla, kun pojilla vesisota jatkui vielä saunassakin.

Palloiluhallin seinää pitkin voi liikkua näinkin.Saunan jälkeen oli rentoutustoimia, mutta siitäkin huolimatta, unipupu oli jälleen karkuteillä hyvinkin pitkään.

Torstaiaamu aloitettiin uinnilla, askarteluilla ja ulkoilulla...

...lounaaksi oli kalapuikkoja, joita ei ole koskaan tarpeeksi. Kalapuikkoja olisi varmasti uponnut näiden petojen masuihin enemmän kuin mitä oli tarjolla, joten pientä säännöstelyä piti tehdä: 5 kpl/nassu. Lopuksi sai santsata ja kaikki meni mitä oli valmistettu. Ennätys taisi olla 21 kpl, enemmänkin olisi kuulemma voinut syödä.

Pojat Lomakeskus Pukkilan edustalla.Ruokaa sulateltiin ulkoilujen ja turnausten merkeissä. Leiriolympialaisissa kerättiin erilaisilla rasteilla pisteitä perjantain kakkuralliin. Pisteillä ryhmät saavat erilaisia täytteitä.

Maitokärryillä on helppo siirtää vaikka välipalatarvikkeet Kodalle.Lasten vapaan jälkeen katsottiin elokuvaa, jonka yhteydessä tarjoiltiin iltapalaa popcornien kera.

Perjantaiaamulla käytiin hätyyttelemässä...

Fungadunan kuningasta Helvetinjärven rannalta. Mustikoita, mansikoita ja vadelmia poimittiin matkan varrelta, niin että naamat ja kädet olivat sinisenä. Osa marjoja säästettiin kakkuralliin saakka.

Erikoisia hiippareita Helvetinjärven rannalla.Kakkurallissa oli valmis pohja. Suklaa, hillo, kermavaahto ja muut täytteet tulivat pisteiden mukaan. Sokerihumala (pärinät) oli taattu ja sitä hoidettiin mm. pienellä juoksulla kentän ympäri.

Ennen tyttöjen uintivuoroa saivat siivouskisan voittajahuone kastella ohjaajat haluamallaan tavalla, käytettävissä oli neljä saavillista vettä. Illan uinnit ja saunat liukumäen kautta.

Välillä pitää leirillä vähän huilaillakin.Kamojen pakkaus hoidettiin jo huomista varten, mutta perjantai päätettiin leirijuhlaan. Muutama lasten näytös ja vielä lopuksi ohjaajien tanssi, jos sitä tanssiksi pystyi sanomaan ;) Kappaleena oli Antti Tuiskun keinutaan.

Lauantaina haikein mielin leiriltä pois...

Kivaa oli!

Parasta Lapsille -vapaaehtoinen Sami Moilanen.Teksti ja kuvat Sami Moilanen

(Kuvat Samista: liukumäkikuva Fatima Nowrozi, allekirjoituskuva Marjukka Kähönen)